Page 2 - VellingePosten nr 7 2018
P. 2

2
                  Ledarspalten                                                                                                          Nästa
           Är invandringen viktigare än vården?                                                                                         VellingePosten
                                                                                                                                        utkommer den
                                                                                                                                        18-19 augusti

              Ingenting får lika mycket spridning,   förra delvis vara en effekt av det senare, om  benter. Man vill bli läst, delad, uppskattad.  Kanske bör man som skribent fundera över
           lika många arga eller glada tillrop, som   en fråga ständigt lyfts upp och diskuteras  Till och med påhopp känns bättre än att inte  detta också när man ser sina texter delas och
           om man skriver om invandring. Men bör   kommer människor förmodligen förr eller  väcka några känslor alls. Inom opinions-  lajkas, eller för all del mötas av hat och hot.
           man rikta in sin opinionsbildning på de   senare att uppleva den som viktig.  journalistiken följer många noga listor över  Är hatarna eller gillarna ens riktiga männi-
           frågor som sprids, eller på de frågor som                              vilka texter som delas och läses mest och  skor, är de svenskar, vad är deras syften?
           människor på riktigt tycker är viktiga?  Det är heller ingenting som förvånar den  tidningsföretagen skryter när deras skri-  Bör man rikta in sin opinionsbildning på
                                              som skriver om politik. Ingenting får lika  benter ligger högt. Problemet är att den här  de frågor som sprids, eller på de frågor som
             Det finns en mycket stor skillnad mellan   mycket spridning, lika många arga eller  ekokammaren kanske inte alls är särskilt  människor på riktigt tycker är viktiga?
           hur mycket en politisk fråga förekommer   glada tillrop, som om man skriver om in-  relevant för läsarna i stort.
           i sociala medier och hur viktig väljarna   vandring. Man kan lägga dagar på att reda ut                     Det är lätt att dras med i det som för da-
           tycker att frågan är. Det framgår i en   och begripliggöra komplicerade frågor om   Vi vet i dag att det sker påverkans-  gen framstår som det som ”alla diskuterar”.
           rapport som företaget Comhem gjort om   ekonomi som påverkar människors vardag  kampanjer på internet, där organiserade  Jag gör det själv, vill delta i debatter, kor-
           svenskarnas digitala liv, ”Comhem-kollen”.                                                                rigera felaktiga föreställningar, försöka ge
           De frågor som sticker ut är framför allt   Är invandringen viktigare                                      en sansad bild från det politiska perspektiv
           invandring, som förekommer långt mycket   än vården i vår vardag?                                         som är mitt. Det är förstås inte heller så
                                                                                                                     att invandringsfrågan, eller integrationen,
           mer än vad folk tycker att den är viktig, och                                                      Välkomna till två riktiga lokaltidningar
                                                                                                                     skulle vara oviktiga. Det finns många saker
           vård, som människor tycker är allra vikti-                                                         Välkomna till Spegelntidningarna...
                                                                                                              och våra läsare som ger oss beröm och därmed energi att utveckla Spegelntidningarna
                                                                                                              till ännu mera läs- och annonsvärda tidningar. I år har vi fått ett nytillskott av VellingePos-
                                                                                                                     som bör diskuteras och
                                                                                                               och våra läsare som ger oss beröm och därmed energi att utveckla Spegelntidningarna åsikter som inte bör
           gast men som inte syns i flödena särskilt                                                          och våra läsare som ger oss beröm och därmed energi att utveckla Spegelntidningarna
                                                                                                              ten, en lokaltidning som startade 1960 och därmed Vellinges äldsta tidning.
                                                                                                              och våra läsare som ger oss beröm och därmed energi att utveckla Spegelntidningarna
                                                                                                              till ännu mera läs- och annonsvärda tidningar.
                                                                                                              till ännu mera läs- och annonsvärda tidningar.
                                                                                                               till ännu mera läs- och annonsvärda tidningar.
           mycket alls. Andra frågor som förekommer                                                           fotfäste mer och mer och är idag bara skuggan av vad de har varit. De täcker idag bara strax över
                                                                                                                     få stå oemotsagda. Men Comhem-rapporten
                                                                                                              fotfäste mer och mer och är idag bara skuggan av vad de har varit. De täcker idag bara strax över
                                                                                                              35% av hushållen i vårt område vilket göra att Spegelntidningarna som täcker 100% är en mer naturlig
                                                                                                              fotfäste mer och mer och är idag bara skuggan av vad de har varit. De täcker idag bara strax över
                                                                                                               fotfäste mer och mer och är idag bara skuggan av vad de har varit. De täcker idag bara strax över
                                                                                                              för reklam till sina hushåll.    manar ändå till viss besinning, både från oss
           mycket oftare än de egentligen är viktiga är                                                       50% av hushållen i vårt område vilket göra att Spegelntidningarna som täcker 100% är en mer naturlig
                                                                                                              brevlådor har ”Nej tack till reklam” har också våra tidningar på ett lysande sätt passerat hindren och
                                                                                                              55% av hushållen i vårt område vilket göra att Spegelntidningarna som täcker 100% är en mer naturlig
                                                                                                               bärare av information om man vill nå samtliga hushåll i området.t.
                                                                                                              bärare av information om man vill nå samtliga hushåll i område
                                                                                                              når fram till läsarna. Jämförbart ODR reklamen så har ca 40% både i Staffanstorp och Vellinge stopp
                                                                                                              bärare av information om man vill nå samtliga hushåll i området.
           antirasism och jämställdhet, medan skolan                                                          i vårt distributionsområde.medier och från politiker. Vad sägs om en
                                                                                                              På nätet hittas tidningarna på www.spegeln.se och www.vellingeposten.se. De läses i hela världen av
                                                                                                               måste bli ännu bättre så att vi alltid är förstavalet när det gäller annonsering i vårt distributionsområde.
                                                                                                              i vårt distributionsområde.
           och arbetsmarknaden inte får utrymme                                                               Staffanstorp når 9100 hushåll och Skånska dagbladet med 1750 ex.
                                                                                                                     rejäl, värderingsdriven, faktabaserad debatt
                                                                                                              Att använda sina internetkanaler tillsammans med annonsering hos Spegelntidningarna ger både
                                                                                                              Staffanstorp når 9900 hushåll och Skånska dagbladet med 1750 ex.
                                                                                                              bättre räckvidd men framförallt bättre resultat för annonsörernas annonskampanjer.

                                                                                                                     om vården eller skolan i s
                                                                                                               riksdagsmän skriver debattartiklar till Spegeln och därmed är vi kända hela vägen upp till Sveriges riksdag. llet? Någon gång
           i nivå med hur viktiga de är för väljarna.                                                         oberoende tidning till en tidning vars åsikter har starkt genomslag hos läsarna. Flera av områdetstä
                                                                                                              Spegeln och VellingePosten arbetar med journalister som har dagstidningsbakgrund samt många duktiga
                                                                                                               oberoende tidning till en tidning vars åsikter har starkt genomslag hos läsarna. Flera av områdets
                                                                                                              och kunniga frilansskribenter. Många är experter inom respektive område. På produktionen arbetar vi med
                                                                                                              oberoende tidning till en tidning vars åsikter har starkt genomslag hos läsarna. Flera av områdets
                                                                                                              riksdagsmän skriver debattartiklar till Spegeln och därmed är vi kända hela vägen upp till Sveriges riksdag.
                                                                                                                     mellan nu och valet borde vi väl kunna
                                                                                                              riksdagsmän skriver debattartiklar till Spegeln och därmed är vi kända hela vägen upp till Sveriges riksdag.
                                                                                                              Vi är RS-kontrollerade inför år 2018 och godkända vid revisionen. Företaget som alla ansedda tid-  - -
                                                                                                              ningar använder, Orvesto mäter vår räckvidd samt kontrollerar våra siffror (Tryck och distribution) och
                                                                                                               11 Spegeln Staffanstorp och 17 Spegeln Stortidning planerade. et i alla fall.
             Det här är ingenting som förvånar den   direkt och få en lajk på Facebook (av sin   intressen försöker vrida debatten och   klämma in d
                                                                                                               bygg och trädgård, mat, jobb och utbildning, resor, motor mm. Vi har också ambition att utveckla
                                                                                                              SDR kontrollerar med jämna mellanrum hur många som faktiskt läser Spegeln samt VellingePosten
                                                                                                              och där har vi vid varje mätning har drygt 90% läsare bland de hushåll som får tidningen. Detta inne-
                                                                                                              Vi har också ambition att utveckla familjesidor eftersom vi höjer antalet utgivningar från
                                                                                                              Vi har också ambition att utveckla familjesidor eftersom vi höjer antalet utgivningar från
                                                                                                              bär att du som annonsköpare alltid kan lita på våra tidningar och dess tryck, distribution, dess antal
           som följer sociala medier, eller för all del   mamma), medan lättflyktiga åsiktsalster   verklighetsbilden i olika riktningar. Vi vet
                                                                                                              och dess läskvalité. Allt är kontrollerat av branschens ledande aktörer.
                                                                                                              Vi är TS-kontrollerade inför år 2013 och godkända vid revisionen. Företaget som alla ansedda tidningar
                                                                                                              Vi är TS-kontrollerade inför år 2013 och godkända vid revisionen. Företaget som alla ansedda tidningar
                                                                                                              Genom dessa ord hälsar jag er
                                                                                                              använder, Orvesto mäter vår räckvidd. Detta innebär att du som annonsköpare alltid kan lita på Spegeln,
                                                                                                               distribution, dess antal och dess läskvalité.
                                                                                                              använder, Orvesto mäter vår räckvidd. Detta innebär att du som annonsköpare alltid kan lita på Spegeln,
           medier i allmänhet. Invandring må på   om något av ämnena invandring, feminism,   också att just invandringsfrågan är pop Allt är kontrollerat av branschens   Publicisten Stefan
                                                                                                              välkomna till år 2018
                                                                                                              dess tryck, distribution, dess
                                                                                                              dess tryck, distribution, dess
                                                                                                                ulär
                                                                                                              och Spegelntidningarna.
                                                                                                              antal och dess läskvalité.
                                                                                                              antal och dess läskvalité.
                                                                                                               ledande aktörer.
                                                                                                              Allt är kontrollerat av
                                                                                                              Allt är kontrollerat av
           senare år ha klättrat upp som en av de vikti-  identitetspolitik blir virala innan man ens   för dessa intressen, eftersom den polariserar   Svensson  är ansvarig
                                                                                                               Genom dessa ord hälsar jag er välkomna
                                                                                                              branschens ledande aktörer.
                                                                                                              branschens ledande aktörer.
                                                                                                               till år 2012 och Spegelntidningarna.

                                                                                                              Genom dessa ord hälsar jag er
                                                                                                              Genom dessa ord hälsar jag er
           gaste politiska frågorna för väljarna, men i   hinner säga ordet klickraket.  så mycket, och därför både kan radikalisera   Stefan Svensson utgivare och ytterst
                                                                                                                                  Publisher
                                                                                                              välkomna till år 2013
                                                                                                              välkomna till år 2013
                                                                                                              och Spegelntidningarna.
                                                                                                                                  Stefan Svensson
                                                                                                                                  Chefsredaktör:
                                                                                                              och Spegelntidningarna.
           många år har den dominerat den politiska                               enskilda människor och möjligen skapa             ansvarig vad som står
           debatten på nätet. Kanske kan rent av det   Det här påverkar förstås också oss skri-  misstro och minska samhällsgemenskapen.   i VellingePosten.
            VellingePosten nr 7 2018,
            Upplaga 20 000 ex. VellingePosten delas ut till samtliga hushåll i Vellinge kommun. Du hittar också tidningen påsexton tidningställ runt om i distributionsområdet samt på www.vellingeposten.
            se. Text och bild om inget annat anges: Ann Mellblom. Grafisk formgivning: Olof Kjölstad, Stefan Svensson. Ansvarig utgivare och chefredaktör: Stefan Svensson. Redaktionssekreterare:
            Ragnhild Svensson 0734-387402 Produktionsbolag: RAST i SKÅNE AB. Tryck: BOLD Sydsvenska Tryck AB.  Distribution: SDR och egen. Försäljning av annonser: Stefan Karlsson 0733-56 64 99,
            Christer Holst 0735-44 02 61, Stefan Svensson 0735-44 02 28. Allan Holst 0735-44 02 33, Ragnhild Svensson 0734-38 74 02. Manuskript kan lämnas till redaktionen för VellingePosten på Box
            830, 245 18 Staffanstorp eller  info@vellingeposten.se. Eftertryck av artiklar godkännes efter godkännande av ansvarige utgivaren. Eftertryck av annonser godkänns inte. Vi följer lagen om
            upphovsrätt och därför efterdebiterar vi med 1000 kr per påbörjad spalt enligt orinarie prislista. Utgivningsplan och prislista på www.vellingeposten.se.
                Walking with
                Dinosaurs
                Malmö Arena 2–4 november
                 Dinosaurier är på väg till Sverige! Till hösten kommer den spektakulära
                 och helt unika scenföreställningen Walking with Dinosaurs – The Arena
                 Spectacular till Malmö Arena. Med dinosaurier i naturlig storlek,
                 toppmodern teknik och kreativitet utöver det vanliga har den påkostade
                 arenashowen förtrollat publik i alla åldrar och kritiker världen över.
                 Föreställningar:
                 2 nov kl 19:00
                 3 nov kl 11:00, 15:00, 19:00
                 4 nov kl 11:00, 15:00
                 Boka dina biljetter på ticketmaster.se
                 God lunch serveras vardagar kl 11.30-14.00 i Percy’s i Malmö Arena
                 eller i Nilssons Restaurang & Bar på Malmö Arena Hotel.
                 Se malmoarena.com för våra öppettider i sommar.
                 I samarbete med:                        Biljetter: ticketmaster.se, 077-578 00 00
                                                         VIP / Företagspaket: 040-642 04 00
                                                         Boka bord: 040-642 04 44                                  malmoarena.com
   1   2   3   4   5   6   7